Kritiske suksessfaktorer

Det er alltid noe bestemt som avgjør om man har suksess eller går konkurs – dette blir da en kritisk suksessfaktor. Samme som viktig fremgangsfaktor. Noen selskaper vil ha mange slike faktorer, andre har kanskje noen få.

Overordnede kritiske suksessfaktorer som gjelder alle:

  1. Man må vite hva kundene ønsker og trenger.
  2. Man må tåle å få konkurranse.

Mer konkrete bransjespesifikke faktorer kan f.eks. være:

  • Flyselskaper må finne ut hva som gir lavest kostnad per sete per km.
  • Tidsskrifter (dvs. aviser, blader, o.s.v.) har alltid noen som sier opp abonnementet sitt, da må antallet som starter nytt abonnementet være større.
  • Konsulentselskaper må se på hvor mange timer de fakturerer for, sammenlignet med det totale antall timer som er disponible.
  • o.s.v.

TBC

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *