En konkurransestrategi må ta utgangspunkt i noe som kan gi en fordel. Da må man se på hva bedriften har tilgang til og finne det som har mest verdi. Helt konkret ser man på ressurser og kapabiliteter:
- En ressurs er en produktiv eiendel, dvs. noe som bidrar positivt til virksomheten.
- Fysiske, sånt som maskiner, bygninger, råmaterialer, kapital, o.s.v.
- Menneskelige, da vanligvis kompetanse og erfaring.
- Organisatoriske, dvs. struktur, kultur og det sosiale på arbeidsplassen.
- En kapabilitet er noe bedriften gjør spesielt bra, her bruker man en eller flere ressurser.
Fremgangsmetoden blir som følger:
- Identifiser ressurser og kapabiliteter samt forbindelser mellom de.
- Bestem hvor strategisk viktig og sterk hver ressurs og kapabilitet er. For at en ressurs skal være kilde til konkurransefortrinn må den være knapp og relevant. For at den skal muliggjøre varig fortrinn må den i tillegg være varig og vanskelig å flytte samt kopiere/etterligne.
Neste skritt vil være å finne en "suksesstrategi" som utnytter det man har funnet.