I en hvilken som helst virksomhet bruker man av ressurser som ikke er uendelige, for å skape varer og eller yte tjenester. God økonomistyring er derfor helt essensielt, og faktisk ikke så innviklet som mange tror.
I grove trekk består virksomhetsstyring og god økonomistyring av å være smart når det gjelder anskaffelse og bruk av ressurser. I tillegg skal man bare selge det som blir verdsatt høyest så man kan få mest mulig tilbake:
(Her er effektivitet egentlig det som i bed.øk. kalles for ytre effektivitet.)
Merk: Offentlige virksomheter må ofte lempe på kravene til høy ytre effektivitet, siden de er pålagt å tilby visse varer og eller tjenester uansett hva de selv måtte mene om saken.
I praksis får man hovedsaklig to former for styring av virksomheten:
- Taktisk styring, her tenker man på det som skal gjøres over lengre tid, f.eks. 1 år.
- Operativ styring, dette dreier seg om det som må gjøres dag-til-dag i nær fremtid.