Spillteori er analysen av strategiske valg.
Innholdet i et spill er spillerne – vanligvis vil dette være ulike selskaper, de mulige handlingene – dette er strategiene, samt de forskjellige utfallene. Alt dette listes gjerne opp i en tabell som noen kaller for utbetalingsmatrise.
Man antar vanligvis at spillerne er rasjonelle og at de ønsker å maksimere egen gevinst.
Samtidig spill
Et eksempel med to matbutikker og vilkårlige gevinsttall – når begge velger samtidig:
Her vil hver part i frykt for at motparten går for lang åpningstid velge lang åpningstid selv. Da blir lang åpningstid en dominant strategi med C=3 K=3 som eneste utfall. De andre utfallene blir derfor dominerte.
Siden verken Kiwi eller Coop vil angre på dette valget når man legger motpartens valg til grunn blir det i tillegg en Nash-likevekt.
Sekvensielt spill
Eksemplet over kan også gjøres sekvensielt, her velger Coop før Kiwi:
Coop vil frykte at Kiwi velger lang hvis Coop velger kort. Derfor velger Coop lang hvor så Kiwi gjør det samme. Resultatet blir som over. C=3 K=3 blir både dominant og en Nash-likevekt.