Et merke kan brukes for mange ting. Og om man har flere produkter blir utfordringen å finne en passende sammensetning hvor assosiasjoner ikke smitter negativt mellom produktene. Produktene skal bare komplementere hverandre positivt, dette er merkearkitektur.
I hovedsak finnes det to måter å gjøre det på:
- «Branded House» – her benyttes samme merke for alle produkter. Dette er tilfellet med produsenten Apple som blant annet selger iPhone og iMac. Yamaha har også mange forskjellige produkter under sitt merke.
- «House of Brands» blir det stikk motsatte. Her opererer man med egne merker for hvert eneste produkt. Orkla har mange forskjellige merker for sine produkter, faktisk vil mange ikke være klar over at disse eies av samme selskapet.
Begge har fordeler og ulemper. Flere merker betyr mer merkevedlikehold, men samtidig begrenses også skaden hvis det oppstår dårlig omtale.
Man kan også kombinere merker på andre måter. Noen velger å bruke et hovedmerke så man vet hvor produktet kommer fra, også har produktet sitt eget merke i tillegg.