Når man bedriver markedsføringsledelse handler det om å bygge relasjoner til kundene (se kundeledelse), forbedre produkttilbudet (se produktledelse) og eller ivareta en merkevare (se merkeledelse). Hva det fokuseres mest på vil være avhengig av kundesegment samt type vare eller tjeneste.
Eksempler: For finanstjenester er ofte tidligere kundekontakt avgjørende. For mat er det produktet. For parfyme er det vanlig å velge utifra merke.
God markedsføringsledelse vil gi synergi på tvers av produktkategorier, merkenavn og kundesegmenter – ting henger sammen:
Det kan være fristende å operere med mange forskjellige produktkategorier, kundesegmenter og merker. Fordi man ønsker å tilby noe til "alle" eller så mange som mulig.
Problemet er at kostnadene da fort øker. I illustrasjonen over er det allerede 3 stk. produktkategorier x 3 stk. kundesegmenter = 9 forskjellige områder, som alle trenger egen tilpasning. Og det blir enda flere hvis man har flere merker med egne områder.
Hva man til slutt velger å gjøre må derfor være veldig gjennomtenkt, også nedfeller man det i markedsføringsplanen.