Vekststrategi

En vekststrategi handler om hvor man skal konkurrere, dvs. i hvilken bransje man ønsker å vokse seg stadig større. Et annet navn er konsernstrategi. På engelsk er dette «corporate strategy».

Som med konkurransestrategi finnes det også flere typer vekststrategier. Og for hver vekststrategi nedenfor kan passende konkurransestrategi variere.

Diversifisering

I noen tilfeller kan det være naturlig å utvide til nye markeder, fordi man tror at det går an å konkurrere der.

Man har da gjerne en eksisterende fordel som gjør at man tenker slik, dvs. et direkte konkurransefortrinn. I såfall er det diversifisering relatert til eksisterende drift. Her kan man da ofte få samdriftsfordel.

Hvis den i stedet er urelatert betyr det at man satser på noe helt nytt.

Å diversifisere handler ikke nødvendigvis om mer profitt. Noen ganger kan bransjen/industrien være døende. Da må man redde seg selv før det er for sent.

Integrasjon

Når man velger å innlemme eksisterende distribusjonsledd er dette integrasjon. Det er ikke alltid at dette vil lønne seg, å velge mellom spesialisering og integrasjon er ikke enkelt, det er flere faktorer som må vurderes.

Rent praktisk kan integrasjon gjennomføres ved å kjøpe opp, fusjonere eller inngå i strategiske allianser. Oppkjøp og fusjon er åpenbart mer omfattende og risikofylt, hva som er det riktige valget kommer helt an på situasjonen.

Vertikal

Ved innlemming av distribusjonsledd som befinner seg over eller under i distribusjonsstigen er dette en integrasjon gjort vertikalt. Man kan f.eks. ønske kontroll over utsalgssteder eller fabrikker som produserer nødvendige varer.

Eksempel: Store oljeselskaper som Shell eier alt fra "bunnen" til "toppen".

Horisontalt

Å integrere horisontalt betyr at man skaffer kontroll over distribusjonsledd på samme nivå som en selv.

Spesialisering

Noen ganger er det best å spesialisere seg i stedet for å gjøre flere ting samtidig. Som nevnt lenger opp er det flere faktorer som må vurderes når man tar dette valget.

Mens høy integrasjon tidligere ble sett på som best har spesialisering blitt mer vanlig de siste tiårene p.g.a. Internett og datateknologien som har gitt mer effektive markeder.

Praktisk sett kan man spesialisere seg ved å selge deler av virksomheten eller fisjonere, ingen situasjon vil være lik så hva som er best varierer.

TBC

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *