Kundens adopsjonsprosess

For at en kunde skal begynne å bruke et nytt produkt må vedkommende først gå gjennom det som kalles adopsjonsprosessen:

  1. Kjennskap – kunden må gjøres klar over at produktet eller tjenesten finnes.
  2. Interesse – man må vekke nysgjerrigheten til kunden og gjør han/hun nysgjerrig.
  3. Vurdering – kunden avgjør om produktet eller tjenesten er nyttig nok til å prøves.
  4. Prøving – produktet eller tjenesten prøves for å se om behov tilfredstilles.
  5. Adopsjon – kunden begynner å bruke produktet eller tjenesten fast.

Dette er som sagt en prosess. Og folk er forskjellige, så hvor lang tid hvert trinn tar og hva kunden foretar seg underveis kan variere veldig. Generelt vil man ledes gjennom prosessen raskere til mer systematisk markedsføring man utsettes for, og det finnes mange kommunikasjonskanaler som kan benyttes til dette.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.