UX-strategi

En UX-strategi tar for seg hvordan man skal utvikle et innovativt produkt eller en innovativ tjeneste, som folk utvilsomt vil ønske å bruke.

Dette er ikke en perfekt plan man utarbeider ved begynnelsen av prosjektet. I stedet blir den til underveis, fordi man jobber iterativt på 4 forskjellige områder:

  1. Forretningsstrategi = hvordan man skal konkurrere.
  2. Verdiskapning = hvordan man skal skape verdi for kunden.
  3. Kundeforskning = løpende tilbakemeldinger fra kunden som forbedrer produktet/tjenesten.
  4. God UX = Knallgod UX som muliggjør punkt 2 for den jevne bruker.

For å i det hele tatt ha noe å vise til kunden lager man først et minimumsprodukt eller en minimumstjeneste. Som så gradvis forbedres på bakgrunn av hva kunden sier.

Er man såpass flink at man klarer å lage noe nytt og bra som forstyrrer det eksisterende markedet, kalles dette disruptiv eller banebrytende innovasjon.


Kilde: «UX Strategy: How to Devise Innovative Digital Products that People Want»

TBC

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *